 Met Pointless in plaats van Lingo is deze zomer na lange tijd een nieuwe kennisquiz op primetime op NPO1 te zien. Wat maakt deze van oorsprong Britse quiz een potentieel succes in Nederland?
Met Pointless in plaats van Lingo is deze zomer na lange tijd een nieuwe kennisquiz op primetime op NPO1 te zien. Wat maakt deze van oorsprong Britse quiz een potentieel succes in Nederland?
Noem een voetbalclub die in de Champions League heeft gespeeld. Het is een quizvraag waar bijna iedereen een antwoord op zal weten. Maar als er gevraagd wordt naar een team dat honderd anderen niet zo snel zullen noemen, wordt het een stuk lastiger. Dan volstaat Ajax of Barcelona niet meer. Alleen de kenners zullen met teams als Apoel Nicosia en Bate Borisov op de proppen komen.
Zie hier het uitgangspunt van Pointless, de nieuwe quiz van AvroTros die vanaf vandaag te zien is op NPO1. Kandidaten moeten in Pointless op zoek naar het meest obscure antwoord. De presentatie is in handen van Lucille Werner (47), die zelf met het idee kwam een Nederlandse versie van de Britse quiz te maken. ,,Lingo stond nog in de planning voor deze zomer,” vertelt Werner, die haar twijfels had over weer een korte terugkeer van het programma. ,,Ik wilde met iets nieuws komen, een nieuw idee. Toen werd ik getipt over Pointless. Ik heb er een tijdje naar gekeken en toen besloten het de nieuwe focus voor deze zomer te maken.”
In Groot-Brittannië is de quiz al jaren een groot succes. Dagelijks kijken 3,6 miljoen mensen, onder wie ook veel Nederlanders, naar de show, die in de vroege avond op BBC1 te zien is. In Pointless zijn de vragen van tevoren aan een panel van honderd mensen voorgelegd. De kandidaten moeten op zoek naar een antwoord dat die honderd mensen niet of het minst vaak hebben gegeven. Op de BBC worden de vragen gesteld door komiek en presentator Alexander Armstrong. De antwoorden worden becommentarieerd door Richard Osman, die als ‘Pointless friend’ een rol à la Maarten van Rossem in De slimste mens heeft. De Pointless friend heeft de antwoorden voor zich op een scherm. In de Nederlandse versie zal Owen Schumacher deze rol op zich nemen.
Het succes van Pointless is volgens Osman, als creative director van Endemol UK bedenker van de quiz, vooral te danken aan het feit dat de quiz de kijker het gevoel geeft bij een grote club te horen. ,,Bij een goede quiz moeten mensen kunnen meespelen en zichzelf kunnen testen. Dat vinden ze leuk. Daarom moeten er ook obscure antwoorden in zitten.”
De vragen zijn daarom extra belangrijk in deze quiz, zegt Werner. ,,Dat klinkt misschien gek, maar het zijn maar maximaal zes vragen in een half uur. Die vragen worden echt uitgedokterd: welke vraag wanneer en waar. Dat is omdat de antwoorden ook weer ontzettend belangrijk zijn. Ik heb nog nooit zo veel pakken papier voorbij zien komen met vraagmogelijkheden en antwoordmogelijkheden.” Werner is enthousiast over de nieuwe quiz. ,,Het zit hier in Nederland in onze cultuur en genen. We houden van quizzen en spellen, net als de Engelsen.”
Bron: AD.nl
